Antoine Bourdelle – Pénélope (1912)

 

Afgietsel in Montauban. (foto, ongewijzigd, door Didier Descouens 2016, CC BY-SA 4.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=50975942)


Wat gaat er om in Penelope, wachtend op Odysseus? Bourdelle verbeeldt haar ambivalent gestemd: hoopvol, hoop verliezend, onverzettelijk, kwetsbaar...

De stemming staat getekend in gezichtuitdrukking en, vondst van de beeldhouwer, in de verhouding tussen het borstbeeld en de rest van de figuur.

Bourdelle speelt met de lichaamstaal van gestalte en houding; het gebogen hoofd verhoudt zich tot de  brede en standvastige pose, een en ander geaccentueerd door klassiek contrapost. 

 

Gips in Musée Bourdelle in Parijs. foto, ongewijzigd, door L'art au présent 2013, CC BY-SA 4.0, https://www.flickr.com/photos/144232185@N03/32870947181/in/photostream/
 
 
Contrapost   Romeinse kopie (ca. 50 na Chr.) van Lysippus' Apoxyomenos (ca. 320 voor Chr.), Museo Pio Clementino Rome inv. 1185, bewerkte foto met geaccentueerd contrapost door Shakko (Jastrow's work), CC BY-SA 3.0, https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Apoxyomenos_Pio-Clementino_(Contrapposto).jpg 
 



Reacties

Populaire posts van deze blog

Fernand Khnopff – Een verlaten stad, 1904